Харчування відіграє серйозну роль в питанні повноцінного розвитку і зростання школярів. Воно не тільки сприяє загальному зміцненню організму дітей, але також може впливати на їхню працездатність і успішність. Достатня кількість поживних речовин і правильна культура споживання їжі не лише вберігають дитину від численних хвороб, а й роблять її бадьорішою і уважнішою.

Оскільки дитина значну частину часу перебуває у школі, то їжа у закладі освіти має бути не тільки корисною, але й смачною і різноманітною. Тому в Україні розгорнуто реформу шкільного харчування. Забезпечити різноманітне, збалансоване та якісне харчування в школах і дошкільних закладах – основна мета Стратегії реформи шкільного харчування, затвердженої наприкінці жовтня минулого року Розпорядженням Кабінету Міністрів України№990-р. 

Новацій зазнало не тільки шкільне меню та рецептури приготування, але й форми організації харчування, рекомендації до обладнання харчоблоків та роботи з постачальниками, а також підходи у формуванні культури здорового харчування у школярів.

Результати дослідження Асоціації дієтологів України (2019) вказують на те, що сучасні діти споживають значно більше рекомендованої кількості солі та цукру. Сіль: діти дошкільного віку у середньому вживають 6,4 грам солі на добу, молодші школярі – 7,4 грами щодня,  підлітки – 9,2 грамів солі на добу Цукор: діти молодшого віку (1-3 р.) – 47 грам цукру на добу,ü дошкільного віку (4-6 р.) – 56 грам цукру на добу, школярі – 67 грам цукру на добу Рекомендовані Всесвітньою організацією охорони здоров’я рівні цукру та солі -  цукор – 25 грамів на добу, сіль – до 5 грамів на добу. За результатами дослідження також відомо, що: 20% страв з м’яса, що споживаються дітьми, становлять ковбасні вироби і сосиски, які є високообробленими харчовими продуктами зі значним вмістом солі. На недостатньому рівні знаходиться споживання овочів та фруктів, які є джерелом клітковини, що є невід’ємною складовою раціонального (здорового) харчування. На досить високому рівні є споживання хліба та інших борошняних виробів (майже 400 грамів на день). Крім цукру, діти різних вікових груп вживають забагато картоплі, насичених жирів, що сприяє набору зайвої ваги та зростанням ризику небезпечних хронічних захворювань – цукрового діабету, атеросклеротичних уражень серцево-судинної системи та раку. Однак батьки часто скаржаться на те, що діти не їдять таких страв, які тепер подають у школах, не п’ють какао чи чай без цукру, а борщ з чорносливом  для них взагалі з "розряду фантастики"  і вимагають повернути "старі-добрі" булочки та сосиски".  Мовляв, діти йдуть додому голодними, а на перервах біжать купляти сухарики до кіосків. Також є чимало нарікань на підвищення цін на харчування у школі.

Важливою складовою стратегії збалансованого здорового харчування є нове шкільне меню. Рекомендоване меню для шкільних їдалень, яке розробив Євген Клопотенко, містить 160 страв. У них враховані нові норми, за якими потрібно збільшити кількість споживання молока та кисломолочних продуктів, м’яса, риби, свіжих овочів і фруктів. Натомість обмежити кількість солі та цукру, жирів рослинного й тваринного походження та субпродуктів.

Нововведення стосуються не лише шкільного меню, у буфетах також заборонено продавати: солодкі хлібобулочні вироби;

  • продукти з високим вмістом цукру чи солі, консервантів, барвників та ароматизаторів;
  • газовані напої, зокрема й солодкі;
  • м’ясні та рибні продукти промислового та кулінарного виробництва;
  • непастеризовані соки та молочні продукти;
  • каву;
  • гриби.

У перспективі нове шкільне меню повинне змінити культуру харчування на краще. Та чи зможуть діти звикнути, а згодом і вподобати переміни у своєму раціоні? Зможуть. Проте спільних зусиль потрібно докласти не лише школі, а й батькам. Річ у тому, що у більшості сімей є певні традиції харчування, і вони не завжди здорові. Тому першочергово діти "відкидають" нові страви через те, що вони не звикли їсти овочі чи каші удома.

Якщо у дитини немає звички їсти збалансовану та здорову їжу, то зміни потрібно вносити не лише в шкільний раціон, а й удома. Батьки повинні бути для дітей підтримкою і прикладом для наслідування в цьому випадку. Було б добре, якби батьки почали звертати увагу на своє харчування також. Бо дитина не може їсти броколі, якщо тато навпроти їсть смажену картоплю. Варто хоча б шукати компроміс.

Нове меню ні в якому разі не покращить якість шкільного харчування, якщо не оновлювати обладнання шкільних харчоблоків та не навчити кухарів нормально працювати. Також багато залежить від того, які продукти постачають до шкіл

Під час дії воєнного часу в закладах освіти фахівцями Калуського районного управління Головного управління Держпродспоживслужби в Івано Франківській області здійснювався контроль за дотриманням санітарного законодавства під час організації навчально-виховного процесу, а також безпечного та повноцінного харчування школярів.

З метою забезпечення збалансованого харчування дітей в закладах освіти у 2022 – 2023 р. опрацьовано близько 282 перспективних чотиритижневих меню для закладів освіти, із них 95 % погоджено.

Відповідно до отриманих заяв керівників закладів освіти опрацьовувалося і погоджувалося чотиритижневе сезонне меню та надавалася необхідна консультативна допомога щодо його доопрацювання.

Фахівцями Держпродспоживслужби в закладах загальної середньої освіти також розглянуто та проаналізовано 57 щоденних меню-розкладів, із них у кожному п’ятому (20 %) виявлено відхилення щодо виконання норм натурального (здорового) харчування.

Переважна більшість порушень стосувалася складанню меню-розкладів без врахування технологічної документації на страви та вироби, меню-розклад не відповідав погодженому примірному чотиритижневому сезонному меню (в 2х випадках), не проводився щомісячний аналіз виконання норм харчування тощо. За результатами розгляду керівниками закладів надавалися рекомендації щодо усунення порушень.

З метою навчання працівників та керівників закладів освіти проводились семінари, бесіди щодо створення належних умов навчання, організації харчування та додержання санітарно-протиепідемічних правил і норм шкіл та розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у сучасній українській школі.

О.Ананєвич, головний спеціаліст Калуського районного управління Головного управління Держпродспоживслужби в Івано Франківській області