Скільки платити за послуги з управління багатоквартирним будинком?
В березні 2024 року Головне управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області відновило проведення позапланових перевірок у сфері захисту прав споживачів та регульованих цін суб’єктів господарювання, які надають житлово-комунальні послуги. Це призвело до збільшення звернень споживачів з питань підвищення плати за управління багатоквартирним будинком та неналежного надання послуг управителем.
Законом України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» встановлено, що управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками.
Співвласники багатоквартирних будинків можуть вільно обирати форму управління, а також тих, хто обслуговує їхні будинки.
Слід відмітити, що до повноважень зборів співвласників належить прийняття рішень з усіх питань управління багатоквартирним будинком, зокрема: визначення управителя, обрання уповноваженої особи (осіб) співвласників під час укладання, внесення змін та розірвання договору з управителем, визначення повноважень управителя, визначення переліку та ціни послуги з управління багатоквартирним будинком.
Однак, у разі не обрання співвласниками форми управління, орган місцевого самоврядування проводить конкурс та своїм рішенням призначає управителя багатоквартирного будинку. Договір про послуги з управління багатоквартирним будинком, у цьому випадку, укладається на підставі Типового договору, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 вересня 2018 р. № 712 та підписується уповноваженою особою визначеною органом місцевого самоврядування. В цьому договорі зазначається перелік обов’язкових послуг, графік надання цих послуг та річний кошторис витрат, який розподіляється між співвласниками пропорційно загальній площі житлових та нежитлових приміщень.
Послуги управління надаються на підставі Правил надання послуги з управління багатоквартирним будинком, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 5 вересня 2018 р. № 712.
У разі ненадання послуги з управління, надання її неналежної якості, управитель зобов’язаний проводити перерахунок розміру плати за послугу у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, згідно пунктів 45-50 цих правил.
А саме, у разі ненадання, надання неналежної якості послуги з управління співвласник має право викликати управителя для перевірки її якості. Перевірка якості послуги з управління здійснюється у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. За результатами перевірки якості послуги з управління складається акт-претензія, який підписується співвласником та управителем. Управитель (його представник) повинен прибути на виклик співвласника у строки, визначені в договорі управління, але не пізніше ніж протягом однієї доби з моменту отримання повідомлення співвласника.
Акт-претензія складається управителем (його представником) та співвласником і повинен містити інформацію про ненадання чи надання неналежної якості послуги з управління із зазначенням причин, дату (строк) її ненадання чи надання неналежної якості, а також іншу інформацію, що характеризує її ненадання чи надання неналежної якості.
У разі неприбуття управителя (його представника) в установлений договором управління строк або необґрунтованої відмови підписати акт-претензію такий акт підписується співвласником та не менш як двома іншими співвласниками, які проживають (розташовані) у сусідніх приміщеннях, і надсилається управителю рекомендованим листом.
Управитель протягом п’яти робочих днів вирішує питання про задоволення вимог, викладених в акті-претензії, зокрема шляхом здійснення перерахунку вартості послуги з управління, або видає (надсилає) співвласникові обґрунтовану письмову відмову в задоволенні його претензії. У разі ненадання управителем відповіді в установлений строк претензії співвласника вважаються визнаними таким управителем.
Якщо ваші права порушені – звертайтесь із заявою до Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області за адресою: вул. Берегова, 24, м. Івано-Франківськ або надсилайте заяву зручним способом:
- поштою,
- електронною поштою – ifdergprod@vetif.gov.ua,
- через веб-сайт управління –
https://vetif.gov.ua/activity-management/online-pruyomnaa.html
Контактний телефон управління захисту прав споживачів та контролю за регульованими цінами 0342-52-83-98.