Батькам на замітку: вплив комп’ютера на здоров’я дитини.
Неконтрольований вплив комп’ютера на організм дитини чи підлітка може бути небезпечний та завдати величезної шкоди. Діти, які подовгу сидять біля монітора комп’ютера, піддають ризику власне здоров’я. Головна небезпека в тому, що вплив відбувається на організм, що розвивається. Найпоширеніші негативні фактори, які можуть виникнути: гіподинамія, порушення зору та концентрації уваги, навантаження на руки та шию, вплив на центральну нервову систему, проблеми з харчуванням.
Тривале сидіння перед комп'ютером в одній позі призводить до того, що м'язи слабо розвиваються, дитина стає дратівливою, швидко стомлюється. Сидяче положення негативно позначається на спині та попереку, псується постава. Постійна напруга зору веде до стомлення очних м'язів, а також негативно впливає на судини і сітківку ока. Під час тривалого використання комп'ютера втрачається концентрація уваги, кисті рук постійно знаходяться в напрузі, виникає стійке стомлення м'язів. Якщо дитина сидить нерівно, постійно навантажується шийний відділ хребта. Такий стан погіршує кровопостачання мозку, що може спричинити кисневе голодування та біль голови. Тривале використання комп'ютера може стати причиною підвищеної стомлюваності, викликати денну сонливість, апатію, неуважність, запальність, слабкість. Дітям, які захоплені інтернет-спілкуванням, складніше знаходити спільну мову з однолітками, їм нецікаві інші види активності. Інформація з інтернет-ресурсу може справити як позитивний, так і негативний вплив на емоційний і розумовий розвиток дитини. Діти так захоплюються комп’ютером, що часто забувають про їжу, а дехто харчується прямо перед монітором. Багато дітей грають комп’ютерні ігри перед сном. Потрібно пам’ятати, що комп’ютер (особливо монітор) є джерелом електромагнітних випромінювань, електростатичного поля, випромінювання оптичного діапазону (ультрафіолетового і т.д.), рентгенівського випромінювання.
Тому тут дуже важливий контроль батьків, який повинен запобігти шкідливому впливу всіх цих чинників на здоров’я дітей та підлітків.
Правильне облаштування робочого місця дитини перед монітором комп’ютера є дуже важливим. Насамперед, воно передбачає його оптимальне розміщення згідно санітарних вимог. Основним обладнанням є: відеомонітор, клавіатура, миша, стіл, стілець (крісло), допоміжним – підставка для ніг та інше. Меблі слід підбирати, врахувавши ріст дитини. Не допускається пряме попадання на екран відеомонітора прямих та/або відбитих променів природного та штучного освітлення. Екран відеомонітора персонального комп’ютера рекомендовано розміщувати на відстані 40-80 cм від очей дитини. Для забезпечення оптимального сприйняття картинки в зоні найкращого бачення площина екрана відеомонітора повинна бути перпендикулярною нормальній лінії зору. Рекомендовано застосовувати стіл, що має дві горизонтальні поверхні: одна – для розміщення клавіатури, друга – для розміщення відеомонітора. Обидві поверхні повинні регулюватись по висоті. Робочий стілець має бути підйомно-поворотним, регульованим за висотою, з кутом нахилу сидіння та спинки. Конструкція робочого стільця (крісла) повинна забезпечувати раціональну позу дитини під час роботи, створювати умови для зміни пози з метою зниження статичного напруження м’язів шийно-плечової області спини, а також попередження втоми. Необхідно забезпечити правильне освітлення комп'ютерного столу. Робоче місце за комп’ютером має мати достатнє природне та штучне освітлення. Штучне освітлення повинно бути забезпечено системою загального та локального освітлення.
Перш за все необхідно обмежити час роботи дитини за комп'ютером до чітко встановленого, відповідно віковим нормам. Показання до занять з комп’ютером дітям шкільного віку з аномаліями рефракції повинні встановлюватись офтальмологом.
Під час навчального процесу в освітньому закладі тривалість занять учнів за комп’ютером встановлена з обов’язковим дотриманням вимог санітарного законодавства. Безперервна тривалість навчальної діяльності з технічними засобами навчання (комп’ютерами, планшетами, іншими гаджетами) упродовж навчального заняття регламентується вимогами наказу МОЗ України від 25.09.2020 року за №2205 Про затвердження Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти» та передбачає: для учнів 1 класів – не більше 10 хвилин; для учнів 2-4 класів – не більше 15 хвилин; для учнів 5-7 класів – не більше 20 хвилин; для учнів 8-9 класів – 20-25 хвилин; для учнів 10-11(12) класів на 1-й годині занять до 30 хвилин, на 2-й годині занять – 20 хвилин. При здвоєних навчальних заняттях для учнів 10-11(12) класів – гне більше 25-30 хвилин на першому навчальному занятті та не більше 15-20 хвилин на другому навчальному занятті.
Потрібно привчити дитину, під час та після роботи з комп’ютером, періодично робити перерви, гімнастику для очей та рук для профілактики зорової та загальної втоми. Комплекси відповідних вправ з рухової активності та вправи гімнастики для очей наведені у додатку 3 до вищезгаданого Санітарного регламенту.
Проконтролювати час перебування дитини в мережі вдома також можуть допомогти встановлені спеціальні програми батьківського контролю, які в заданий час просто заблокують комп’ютер.
Широка обізнаність батьків про вплив комп’ютера на дитячий організм є надзвичайно важливою для уникнення ризиків для здоров’я дітей. Інтернет відкриває перед дитиною величезні можливості саморозвитку і не варто позбавляти її цієї переваги. Адже сьогодні триває ера всеохоплюючої інформатизації суспільства.
Головний спеціаліст Калуського районного управління
Головного управління Держпродспоживслужби
в Івано-Франківській області Людмила Бичковська